19.01.2010 Havmustur

Havmustur!!!

Hadde lest at det ble fanget en del havmus fra Bontelabo, og siden vi manglet denne arten, måtte vi gjøre et forsøk. Har snakket om dette ganske lenge og drevet en del research rundt havmusen. Til slutt var det bare å besteme seg en dag(midt i uken….!?). Rett hjem fra jobb og binde noen havmustakler, derretter sette kurs for by`n på musejakt. Vi var i utgangspunktet 3stk. fra klubben, men Tony måtte dessverre trekke seg i siste liten (der røk klubbrekorden).
Var en kald tur innover i mørket og med noen minusgrader. Vel inn ved Bontelabo, oppdaget vi at det var der all snøen i Bergen ble dumpet. Ikke mye stille idyll! Var litt forsiktig manøvrering mellom isklumpene. Vi prøvde oss frem på dybder mellom 20m og 80m uten mye kontakt med fisk. Etter ca. 1 time klarte vi å lure opp hver vår sypike, og det så ikke oppløftende ut. Men, er vi på musetur, så skal vi ha mus. Etter 1.5 time får Espen endelig på noe større. Det var noen spennende minutter med veeeldig forsiktig brems før hele sandviken ble vekket av jubelen. Vi hadde fått ombord en mus på første forsøk! Prøvde en stund til for at Tommy også skulle få seg mus, men det endte bare med en liten lange. Er en utrolig artig opplevelse å jakte på spesielle fisk, og faktisk klare det.
Været: Vindstille, kaldt og mørkt.
Arter: Sypike, Havmus og Lange
Hilsen Tommy og Espen

15. mai

Var ute på en liten ettermiddagstur til Austevoll. Stig dro på hytten for å fiske, og da passet det bra med en tur nedover for å vise hvordan det skulle gjøres. Vi dro ned og plukket opp Stig, og derifra ut i havgapet. Var dessverre litt vind, så fisket ble ikke så optimalt som vi håpet. Det ble likevel bra med kilo på tross av at vi drev med en snittfart på nesten 1knop! Var en tur som frister til gjentagelse. Foreslår en klubbtur nedover i August/September.
Totalfangst: ca. 70kg.
Arter: Brosme, Lange, Lyr og Sei.

Hilsen Stig, Tommy og Espen

24. april

Var en liten tur for å prøve på artsfiske i kolltveitosen. Kom ikke oss ut før kl. 1230, og det var synd da det var flo kl. 1200. Klarte likevel å fange ett par fisk, he he.
Tommy fikk prøve artsfiske og mente det ga mersmak. Espen har som vanlig «litt» problemer med lyren, så den er fortsatt trygg et eller annet sted!!
Fint vær, men endel vind.
Mangler dessverre bilder.
Arter: Lange, Brosme, Hyse, Sei, Knurr, Sypike, Rødspette og Hvitting.
Totalt ca. 15kg
Hilsen Tommy og Espen

21.mars

Stille

En litt anerledes tur. Vi var ute på ett vann for å dorge etter ørret og røye. Var ikke det samme som havet, men det er utrolig fredelig på et ferskvann kl. 0700 om morgenen! Speilblank overflate, og noen forsiktige vak. Er redd det ble lite fisk og mye kaffe, men allikevel en fantastisk opplevelse.
Totalfangst: 1 ørret og en grein.

Tommy sin fangstEspen sin fangst

Hilsen Espen og Tommy

14.mars

Vi var ute og fisket etter Lange, men det var for mye strøm. Hadde problemer med å holde bunn med 200 meter ute på 90 meters dyp! Dro deretter etter Lyr og Hyse. Remi klarte å lure opp en fin Lyr, men det ble ikke fart over det. Neste ble å drive litt artsfiske i Kolltveitosen. Det ble ett vellykket forsøk, og vi fant mye Knurr og en liten Hysestim. Dro opp 11stk. Knurr, noenlunde likt fordelt på alle tre.
Arter: Lange, Brosme, Lyr, Sei, Lusuer, Sypike, Hyse og Knurr.
Totalt ca. 20kg.

Øystein og Remi
Hilsen Øystein, Remi og Espen

7. Februar

Prøvde noen nye plasser og tackler i Hjeltefjorden. Var fint vær med passe vind. Manglet ekkoloddet, men fant plassene med gps. Var litt kjedelig uten å vite dybdene vi drev over. Fikk litt fisk, men prøver andre plasser neste gang. Arter: Lange, Brosme, Sei, Lusuer og Lyr.
Total ca. 25kg.
Hilsen Espen og Tony

31. Januar

Dro ut for å fiske i Vatlestraumen og Hjeltefjorden. Fint vær og brukbart med fisk. Prøvde et par nye plasser som virket lovende, skal testes mer.
Dagen begynte med frafall av Tony pga. sykdom. Deretter flatt batteri i båten. Lensepumpen hadde stått på i bare ca. 4 uker! Etter en tur for å skaffe nytt batteri var vi endelig i gang. Var for mange båter i Vatlestraumen, så vi testet ut nye plasser mesteparten av dagen. Fikk dessverre ikke de helt store fiskene, men antallet var bra.
Arter: Lange, Torsk, Sei, Hyse, Lyr og Lusuer.
Totalt ca. 50kg.
Hilsen Espen og Tommy

24. januar

Var ute for å ordne en ile. Det ble litt fristende å prøve stangen også, så vi prøvde på litt artsfiske inne i Spildepollen. Det ble tatt Hvitting, Sypike, Torsk og Rødspette. Var kaaaldt, så vi holdt ikke på så lenge.

3 januar 2009

Krabbetur!!
Tommy og Espen dro ut for å hale garn og hente torsk. Det var desverre ikke så mye torsk i garnene, men det var mye krabbe. Tommy bannet mens espen gliste og spiste krabbe i 2 dager etterpå. Er ikke hverdagskost med krabbe i januar. Det viste seg heldigvis at det var en torsk på ca. 2.5kg i siste garnet, så tommy ble fornøyd han også. Det var litt surt vær og dårlig tid, så vi rakk bare å fiske noen langer og prøvde etter torsken ett par timer. Dette var omsider tommy sin dag, og han dro en god del fisk, og toppet de med en fin lange på 9kg. Totalfangst ca. 40kg.

tommy

2 januar 2009

Langetur
Etter den mislykkede torsketuren noen dager før, så bestemte Tommy og Espen seg for å sette ut noen garn etter torsken. Etter å ha lettet båten for noen garn, dro vi for å fiske lange i Vatlastraumen.
Det er noe som ikke altid er som det skal være, for ganske tidlig drar espen opp en TORSK på 12.5kg! Deretter fikk vi mye fin lange. Totalfangst ca.100kg.